Het ziekenhuis stuurt de rekening voor ziekenhuiszorg naar de zorgverzekeraar waar u op de startdatum van de behandeling verzekerd was. Die startdatum, normaal gesproken de datum van het eerste consult met de arts, is dus bepalend voor de zorgverzekeraar die de rekening ontvangt. Doordat de startdatum van het DBC-zorgproduct bepaalt voor welk jaar de verzekering wordt aangesproken, kan het voorkomen dat aanvullende zorg niet wordt vergoed ondanks dat u bent veranderd van aanvullende verzekering of een aanvullende verzekering heeft afgesloten.
Voorbeeld; U komt in het jaar 2023 op consult voor een buikoperatie. U wilt de operatie graag plannen in 2024 omdat u dan een aanvullende verzekering hiervoor wilt afsluiten. Maar omdat de eerste afspraak in 2023 heeft plaatsgevonden, wordt de aanvullende behandeling niet vergoed. Laat u zich hier goed over informeren door uw zorgverzekeraar.
Alle kosten van de diagnose en de behandeling in een zorgtraject worden per Diagnose Behandel Combinatie (DBC) in rekening gebracht.
Als uw zorgtraject vorig jaar is begonnen, bijvoorbeeld het eerste consult heeft toen plaatsgevonden, dan kun je dit jaar nog een rekening voor het eigen risico van vorig jaar ontvangen.
Het geheel van alle activiteiten, van eerste consult tot en met de laatste controle wordt vertaald naar een DBC-zorgproduct. In de DBC-opzet krijgt u, na afloop van uw behandeling, één rekening voor het hele traject dat u in het ziekenhuis in het kader van uw zorgvraag heeft afgelegd. Hierin worden uw diagnose, uw behandeling en alle kosten die daarmee samenhangen keurig bij elkaar gebracht met één administratieve code: het DBC-zorgproduct. Dit DBC-zorgproduct wordt afgeleid uit alle activiteiten (bezoeken, opnames, dagbehandelingen, onderzoeken, labtesten, foto’s, operaties, consulten etc.) die in het kader van uw zorgvraag zijn uitgevoerd binnen ons ziekenhuis. Als u meerdere zorgvragen heeft bij één of meerdere specialismen, dan kan hier per zorgvraag een apart DBC-zorgproduct uit volgen.
Voor meer informatie over DBC's klik hier
Klopt de DBC-zorgproductcode wel met mijn behandeling?
U kunt de DBC-zorgproductcode invoeren op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit. U krijgt dan de omschrijving van uw behandeling. Ook vindt u daar het tarief voor zorgproducten uit het A-segment dat een ziekenhuis in rekening mag brengen voor een bepaalde behandeling
Als uw behandeling langer duurt, mag er na het sluiten van de vorige DBC een vervolg-DBC worden geopend. De startdatum wordt dan de administratieve startdatum van het vervolgtraject na het sluiten van uw reguliere traject. Dit kan dus anders zijn dan uw behandeldatum.
Voor meer informatie over DBC's klik hier
Het Zaans Medisch Centrum stuurt na afloop van een behandeltraject, een DBC zorgproduct naar uw zorgverzekeraar.
Een DBC zorgproduct kan maximaal 120 dagen lopen. Dit betekent dat pas 120 dagen na het starten van uw eerste bezoek een bericht naar uw zorgverzekeraar wordt gestuurd. In sommige gevallen wordt de DBC eerder afgesloten, bijvoorbeeld 90 dagen na opening van een DBC bij een poliklinische behandeling zonder operatie.
Komt u na sluiting van een DBC binnen een jaar weer terug met dezelfde zorgvraag, dan kan er ook een vervolg-DBC geopend worden. Ook een vervolg-DBC kan maximaal 120 dagen openstaan.
Hierdoor duurt het vaak lang voordat de uiteindelijke rekening wordt gemaakt.
In de volgende gevallen kunt u een rekening van ons ontvangen:
De vermelde prijs is gebaseerd op de gemiddelde kostprijsberekening voor deze zorgvraag/behandeling. Dus ook al heeft u maar 1 behandeling gehad, als het gemiddelde uitgaat van 1 of 2 behandelingen voor deze diagnose, dan wordt dit in rekening gebracht.
Wilt u meer weten over dit DBC-systeem, klik dan hier
Hier kunt u zien met welke zorgverzekeraars het Zaans Medisch Centrum in 2024 contracten heeft afgesloten.
In deze bijlage vindt u een compleet overzicht over 2024
In deze bijlage vindt u een compleet overzicht over 2023
Als u voor medische hulp naar de Spoedeisende Hulp gaat, dan worden de kosten door uw zorgverzekeraar verrekent met uw eigen risico. Is de rekening hoger dan het eigen risico, dan worden de extra kosten wel vergoed. Ook al is er geen contract met de zorgverzekeraar.
Als u naar de huisartsenpost gaat, gaat dit niet van de eigen risico af.
Als u in Nederland woont of werkt, bent u verplicht zich te verzekeren tegen ziektekosten. De meeste zorg gegeven in het ziekenhuis valt onder de basisverzekering.
Niet alle zorg wordt meteen vergoed. Na het ontvangen van zorg in het ZMC betaalt u eerst een eigen risico. Dit geldt niet voor kinderen tot 18 jaar. Dit is wettelijk bepaald en is 385 euro. Naast het verplichte eigen risico is er ook het vrijwillige eigen risico dat u zelf bij het afsluiten van de verzekering heeft bepaald.
Voor bepaalde vormen van zorg hanteert de overheid een eigen bijdrage. In feite moet je, net als bij het eigen risico, eerst zelf een bedrag betalen voordat je voor vergoede zorg in aanmerking komt. Zo kent men in Nederland bijvoorbeeld een eigen bijdrage voor zittend ziekenvervoer en voor kraamzorg. De hoogte van de eigen bijdrage kan per jaar verschillen en is bovendien sterk afhankelijk van de zorgsoort.
De kosten die daarna volgen kunt u indienen via uw zorgverzekeraar als deze binnen de polisvoorwaarden vallen.
Meer informatie
Sinds 1 januari 2018 kunnen e-consulten in rekening gebracht worden bij u of bij uw zorgverzekeraar. Een e-consult is een consult per mail, telefoon, BeterDichtbij app of screen-to-screen. Dit is alleen zo als het consult een afspraak vervangt bij uw arts of verpleegkundig specialist op de polikliniek in het ziekenhuis.
Het e-consult voorkomt dat u op de polikliniek moet komen als dat niet nodig is. De medisch specialist beoordeelt of het in uw situatie mogelijk is om een consult bijvoorbeeld telefonisch in te plannen.
Is er een tijd met u afgesproken voor de telefonische afspraak? Zorg dan dat u klaar zit met uw telefoon zodat u het telefoontje niet mist. Uw medisch specialist probeert u op het afgesproken tijdstip te bellen maar soms loopt een telefonisch spreekuur uit en kan het voorkomen dat u iets later wordt gebeld.
Dit ‘consult op afstand’ telt mee voor het eigen risico dat u betaalt. Een telefoontje om een afspraak te verzetten of een telefonische uitslag waarvoor u niet naar het ziekenhuis zou komen, wordt niet in rekening gebracht
De meeste zorg gegeven in het ziekenhuis valt binnen de basisverzekering. Zorg zonder een medische noodzaak wordt niet vergoed door de basisverzekering. Heeft u zorg nodig die niet in het basispakket zit, dan bepaalt de aanwezigheid van de aanvullende verzekering of alles wordt vergoed.
Heeft u geen aanvullende verzekering, dan moet u de kosten die hieronder vallen zelf aan het ZMC betalen. De nota ontvangt u thuis. Controleer dus goed in uw polisvoorwaarden of uw behandeling vanuit het basispakket of de aanvullende verzekering wordt vergoed. Bij vragen kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar.
Wat zijn de kosten als u verzekerd bent?
De prijzen van een behandeling zijn niet overal hetzelfde omdat zorgverzekeraars verschillende afspraken maken met ziekenhuizen. Vraag bij de zorgverzekeraar na of uw behandeling vergoed wordt en wat er vergoed wordt.
Wat betaalt u als u niet verzekerd bent?
Als u niet verzekerd bent of als de betreffende behandeling niet door uw zorgverzekeraar wordt vergoed, berekent het ziekenhuis de volgende tarieven, de zogeheten Passantentarieven.
Wij adviseren u om voor het eerste consult in het ziekenhuis een zorgverzekering te nemen bij een zorgverzekeraar die een contract heeft afgesloten met het ZaansMC. Dan voorkomt u dat alle kosten door u zelf betaald moeten worden.
U ziet hier met welke zorgverzekeraars wij een contract hebben afgesloten.
Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2024
Prijslijst Dure geneesmiddelen ZMC per 1-1-2024
Ja. U heeft altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts, om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.
Wat zijn de kosten als u verzekerd bent
De prijzen van een behandeling zijn niet overal hetzelfde omdat zorgverzekeraars verschillende afspraken maken met ziekenhuizen. Vraag bij de zorgverzekeraar na of uw behandeling vergoed wordt en wat er vergoed wordt.
Wat betaalt u als u niet verzekerd bent
Als u niet verzekerd bent of als de betreffende behandeling niet door uw zorgverzekeraar wordt vergoed, berekent het ziekenhuis de volgende tarieven, de zogeheten Passantentarieven.
Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2024
Prijslijst Dure geneesmiddelen ZMC per 1-1-2024
Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2023
Het kan zijn dat u niet in het ziekenhuis bent geweest en het overzicht op de rekening toch klopt. Bijvoorbeeld omdat door uw huisarts of een andere (eerstelijns) aanvrager materiaal is afgenomen en dat dit is opgestuurd naar het ZMC voor onderzoek. In dat geval brengt het ZMC de kosten bij u (of uw zorgverzekeraar) in rekening.
Heeft u vragen over een rekening?
Neem dan contact op met de afdeling facturatie.
Zij zijn telefonisch bereikbaar op dinsdag, donderdag en vrijdag van 10:00 tot 12:00 uur en van 14:00 tot 16:00 uur. U kunt bellen op 075 650 2875.
U kunt ook een mail sturen: fakturering@zaansmc.nl.
Heeft u een vraag over een rekening van 40 euro voor een niet nagekomen afspraak?
Dan kunt u op werkdagen tussen 08:00 en 16:30 uur bellen met ons Klantcontactcentrum op 075 650 1200.
Neem contact op met uw zorgverzekeraar als u wilt weten of uw behandeling wordt vergoed of als u vragen heeft over uw polisvoorwaarden.
Voor meer informatie kijk ook op: